Svår Vänskap

Fråga:
 hej, ville jag fråga vad jag ska göra?
jag hade en 'bästavän'. vi skojade elr jag mest o sa fetto, fjortis osv, men det säger jag på skoj. jag menar ju inte det, och det visste hon. men en gång när vi va på en fest så började hon gråta för jag sa dra ner tröjan, man ser ditt fett. jag menade ju inget illa såklart men hon va full och skulle ta kort med några kompisar och ville inte sen att hon skulle bli ledsen sedan när hon blev nykter för hon visade hela överkroppen på kortet. sen efter ett långt tag på festen, började hon gråta? och då kom två tjejer o sa att hon grät för att jag hade kallat henne för fetto! och jag fattade ingeting!! hon vet ju att jag skojar med henne?! så jag gick till henne o frågade o tröstade henne. men hon sa till mig att hon grät för killar baar leker med henne osv. men till alla andra på festen sa hon att hon grät för att jag kallade henne fetto !:o så alla belv ju sura på mig. sen nästa dag snackade vi och jag sa "duvet att jag skojar med dig! men om du inte gillar att jag skojar så, så säg till bara! och du måste förklara varför du egentligen grät" och hon sa ja, jag vet att du skojar! och jag lovar att berätta till alla!
sen på måndagen trodde jag allt skulle va som vanligt. men hon snackade inte med mig och alla var helt konstiga. sen ropade mina 3 närmsta kompisar (hon är en av dom) och dom ville snacka med mig. och så sa dom massa skit som jag inte hade en aning om?!
och en av dom 3 var inne på sin FB på min mobil. och på söndagen hade 2 av dom 3 'bästavännerna' skrivit massa skit om mig. t.ex "hon förtjänar inte må så bra som hon gör" "vi ska visa henne imon att det är inte hon som alla älskar" "vi pratar med henne framför 'de coole gänget' i 9an, så alla är på vår sida" osv osv. jag fattade ingeting?! satt o skrattade för det mesta när jag läste det. men ändå blev jag ledsen. nu har det gått några veckor och vi snackar inte ett skit. och vi går i samma klass -.-
ibland i korridoren skriker skolans 'slampa/kaxiga' tjej fula saker till mig, men jag ignorerar bara. vad ska jag göra? jag vill inte ha dom som kompisar men ge mig tips så jag kan va trygg i skolan, visa att jag är bättre än dom eller något?


Svar:
  hejhej. Kul att du har hittat hit. Det här med vänskap är en sak som kräver mycket styrka för att saker ska fungerar. Men vårat första tips är att det kanske inte är så bra att ofta skämta om saker som tex, fetto och sådär.. eftersom att den man sägre det till kanske inte ta illa upp när du väl säger det men kanske blir ledsen efteråt och kanske tar illa upp ju mer gånger du säger det. Men sen vet ju inte vi om det är eran "grej" liksom att skämta om sådana saker. Men det som hände på festen tycker vi va fel utav henne. Det var fel utav henne att säga till alla att du hade sagt att du kallade henne fetto och att det var därför hon grät, hon kunde istället låta det stanna mellan dig och henne. Och sen efteråt så frågade du ju henne om hon tog illa vid sig, och det va bra att då frågade. men då sa hon ju att hon inte tog illa upp? och då borde hon ju inte snacka skit eller undvika att snacka med dig. Och det som dem skriver på FB är inte okej , Man snackar inte skit bakom ryggen på en kompis.Så vi tycker verkligen du borde snacka med dem, prata med dem och fråga vad det är dem håller på med och vad det är dem stör sig på eller är sura över, för eftersom att ni är kompisar så måste man ju kunna snacka om saker, och just nu tycker vi itne att dem är speciellt bra kompisar så som dem beeter sig just nu. Och det är ingen stor sak ju , allt började ju med ett litet "bråk" på fyllan. Och det är viktigt att känns sig trygg i skolan , du kan ju alltid snacka med en lärare om hur du känner? det brukar ofta hjälpa! Men snacka med dem och försök lösa allt. Och hoppas verkligen att allt löser sig! All lycka till dig.
Skriv gärna till oss igen och berätta hur det gick eller om det är något mer du undrar över, ha det bra vännen!

/ Sandra & Josse.



Kommentarer
Postat av: ebba

sv: fin blogg! :)

2012-05-28 @ 18:10:00
URL: http://ebbasweetbieber.blogg.se/
Postat av: Anonym

nr svarar ni på dom andra frågorna på detta inlägg ?? http://lovehealthy.blogg.se/2012/may/fragestund.html#comment

2012-06-01 @ 19:57:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0